1. Slaap en rust. Je hebt ongeveer 8 uur slaap nodig in de nacht. Tussen de bedrijvigheid van de dag door zijn rustmomenten zeer gewenst. Na plusminus anderhalf uur kun je een kwartier ontspanning heel goed gebruiken. Zo laad je jezelf weer op.

2. Zorg voor een rustige ochtendstart. Het moment tussen slapen en wakker worden is een prachtig moment. Je hoofd is nog leeg, je bent je een paar seconden vrij van gedachten van wat er allemaal moet. Zorg dat die rust bij je blijft die dag, door je er bewust van te worden. Zet de wekker een kwartier eerder zodat je je bezigheden met aandacht kunt doen en niet gehaast alles bij elkaar moet grissen om vervolgens de deur uit te stormen.

3. Eet gezond en voedzaam eten. In ieder geval veel verse groenten, fruit, handje noten en peulvruchten. Maak bijvoorbeeld een salade en neem het mee naar je werk en laat kantine-eten zoveel mogelijk staan, hoe verleidelijk het ook ruikt. Drink water of thee in plaats van gezoete dranken.

4. Beweeg. Beweging is een wondermiddel voor je fysieke én mentale toestand. Het is raadzaam om regelmatig actief bezig zijn om de effecten op je mentale toestand te merken en een burn-out te voorkomen. Elke dag minimaal 20 minuten bewegen helpt om verschil te merken in je mentale toestand. Wandelen in de buitenlucht is misschien een mooie start?

5. Pauze van alle technologie die je om je heen hebt de hele dag. Je weet zelf wel hoe verslavend ze zijn. Leg je telefoon eens in de gang, zodra je thuiskomt. Bekijk niet om de haverklap je mail, of de social-media. Het maakt je gejaagd. Je hebt echt niets gemist als je een paar uur niet kijkt. En zijn ze echt nodig: de dunkmail, tv-reclame, folders, oninteressante nieuwsbrieven, tweets, whats-app- groepen, Facebook-newsfeed? Wat kan er eigenlijk wel weg en uit welke groepen kun je stappen? Maak letterlijk en figuurlijk ruimte en lees een boek in plaats van je laptop, luister muziek in plaats van tv-kijken.

6. Ga dingen maken. Een van de kenmerken van een burn-out is dat het moeilijk is om helder en creatief te denken. Houd je creativiteit daarom in leven. Of blaas hem nieuw leven in. Iedereen kan namelijk creatief zijn, je moet alleen uitvinden waar jij graag creatief mee bezig bent. Denk dan niet gelijk aan knippen en plakken. Beits bijvoorbeeld met volle aandacht je tuinhek, schrijf een verhaal, zet een modelvliegtuig in elkaar. Knap een bootje op of start een moestuin en kweek je eigen groenten. Koop een kookboek met heerlijke gezonde recepten en probeer ze uit. Nodig vervolgens vrienden uit om het samen op te eten en mooie gesprekken mee te voeren.

7. Spaar je vakantiedagen liever niet op om vervolgens een klein deel uitgekeerd te krijgen. Ze zijn er omdat je ze nodig hebt. Gebruik ze. Jouw leven is van jou.