• Wees begripvol en luister naar je kind. Een preek afsteken is onverstandig. Hierdoor zou het nog meer van streek kunnen raken en loop je de kans dat je kind zich voor je afsluit en daardoor in zijn eigen wereld gaat leven. 
  • Blijf dicht bij je eigen gevoel en handel daar naar. Er zijn vaak genoeg uitspraken of goed bedoelde adviezen in je omgeving, onthoud daarbij dat elk kind anders is en dan ook een eigen begeleiding nodig heeft. Daarbij is niemand een volmaakte ouder.
  • Zorg ervoor dat je kind een eigen veilige omgeving heeft waarin het zich kan terugtrekken, waar het in alle rust kan bijkomen en waar alle emoties helemaal tot uiting kunnen komen. Laat het kind tijdens deze fase, de grote druk gaat hierdoor van de ketel waardoor het na die tijd wellicht in staat is om de emoties te verwoorden. 
  • Stimuleer en motiveer je kind om dingen zelf te doen en geef complimenten. Begeleid je kind als het iets nog niet makkelijk vindt. Doe het desgewenst voor. 
  • Wees een open boek voor je kind. Duik eens terug in de tijd. Haal ervaringen van jezelf erbij om op die manier duidelijk te maken dat jij daar ook mee gezeten hebt en dat je die situatie ook nog niet makkelijk vond. Kinderen reageren vaak verbaasd en moeten er vaak om lachen dat jij ook zoiets hebt meegemaakt. Hierdoor is het ijs gelijk gebroken. Geeft tips aan je kind hoe het de volgende keer met een soortgelijke situatie om zou kunnen gaan. Je zou misschien hierna ook de vraag kunnen stellen hoe hij of zij hier zich dan bij zou voelen. 
  • Ga een gesprek aan met de leraren en leraressen van je kind en vraag om begrip en de juiste begeleiding. Waak ervoor dat je kind wekenlang elke morgen in angst de dag start en niet meer naar school toe wil.
  • Ga aan het eind van de dag even bij je kind dichtbij het bed zitten of als dat fijn is even ernaast liggen en vraag naar de leuke en minder leuke dingen die er die dag zijn voorgevallen. Hierdoor kun je uitbarstingen door opgekropte frustraties en emoties een stapje voor zijn.
  • Als het voor je kind een opgave is om te ontspannen of moeilijk in slaap komt, kun je de voeten zachtjes masseren voor het slapen gaan. Je zult versteld staan hoe rustig het al wordt tijdens de massage. Doe dit alleen als ze al helemaal klaar zijn voor de nacht en het liefst in hun eigen bed. Zorg er ook voor dat er alleen een bedlampje brandt dus geen felle lampen.

Zorg voor rust en voorspelbaarheid. Heel belangrijk.