Het lijf is moe, doet zeer en doet niet zoals jij het wilt.

Het gedraagt zich onvoorspelbaar… Waarom? Nou gewoon… het wil graag eens een gesprekje met jouw denken voeren. Het laat van zich voelen, horen als er ergens flink veel aandacht naartoe mag. En wel rap graag. Handeling vereist. Het riep al eerder naar je, maar dat was te zacht. En je raakte eraan gewend. Een soort gegons op de achtergrond. Dat het harder werd had je niet door. ‘Dan leg ik de boel plat en ontregel de tent volledig. Dat doe ik door middel van hormonen’ zo deed jouw lijf.

 

Hormonale verstoring

En dat is dan hoe een burn-out begint. Met een hormonale verstoring.
Dit gebeurt er met je hormonen als je een burn-out hebt, beginnend bij een structureel overschot aan cortisol, ofwel het stresshormoon.

 

Hoe zit dit precies?

Denk aan de metafoor van de wolf die onverwacht op je afspringt. Je lichaam is zo geprogrammeerd dat je dan direct moet kunnen vluchten. Het gebruikt in zulke situaties alle beschikbare lichamelijke en geestelijke capaciteiten om te ontsnappen aan het gevaar.
In deze situatie komen drie belangrijke hormonen vrij: adrenaline, noradrenaline en cortisol. De eerste twee zorgen voornamelijk voor scherpte en alertheid, cortisol geeft een behoorlijke power boost die langer aanhoudt, handig als je wilt ontsnappen!

 

Stress

Vandaag de dag is de kans best klein dat er een wolf zomaar voor je neus staat. Er is nu geen wolf en er zijn maar weinig situaties die direct levensbedreigend zijn. Toch wordt ons vluchtmechanisme op dezelfde manier geactiveerd wanneer er een bedreigende situatie ontstaat: stress.
Bijvoorbeeld een deadline op je werk of een ruzie met je partner. Je lichaam reageert op dezelfde manier als met de wolf die met zijn vlijmscherpe tanden verlekkerd naar je staat te grijnzen.

 

Verschillende stresshormonen

Het belangrijkste verschil tussen (nor)adrenaline en cortisol is dat adrenaline na enkele minuten wordt afgebroken door je lichaam – terwijl cortisol ongeveer twee dagen actief blijft in je lichaam.

Hier zit het punt: doordat je alerter en gespannener raakt (en dus blijft) na een schrik- of stressreactie, is de kans op een nieuwe stressreactie groter. Op deze manier stapelt de cortisol zich op in je lichaam en kom je in een dalende spiraal terecht.

 

De gevolgen van cortisol

De aanwezigheid van cortisol heeft een gigantische invloed op je lichaam. Het beïnvloedt de spijsvertering, het immuunsysteem, de nachtrust (geregeld door het hormoon melatonine), en het libido.
Een teveel aan cortisol kan daarom leiden tot gewichtstoename, slapeloosheid en een verminderde seks-drive. Maar dat is nog niet alles. Cortisol wordt gemaakt van de ‘bouwsteen’ progesteron. Dit hormoon is de tegenhanger van oestrogeen, beide vrouwelijke hormonen. Een tekort aan progesteron leidt tot een overschot aan oestrogeen, wat zeer schadelijke gevolgen kan hebben voor vrouwen.

 

Cortisol en burn-out

Een burn-out ontstaat bij een langdurig overschot aan cortisol in het lichaam. Het systeem staat door onze levensstijl soms jarenlang onder extreme druk. Cortisol wordt geproduceerd in de bijnieren, daardoor is bijnieruitputting ook bijna altijd aan de orde bij burn-out patiënten. Het afbreken en terugdringen van cortisol zou daarom noodzakelijk in het burn-out stappenplan. Waarom? Omdat alle vitale onderdelen van het lichaam (spijsvertering, immuunsysteem, slaapregulering) onder de maat functioneren bij een cortisol-overschot. Met andere woorden: je raakt niet alleen uitgeput, maar feitelijk ook ‘ondervoed’. Zolang dat niet verandert, kan het lichaam onmogelijk herstellen.

 

Naast de mentale ondersteuning en lichamelijk weer op krachten komen, is het dus erg belangrijk om de cortisol verminderen.

 

Dit kan door:
• Het verminderen van alcoholgebruik.
• Aanpassen van het slaapritme.
• Aanpassingen in dieet.
• Aanpassingen in je levensstijl.
• Meditatie en specifieke ademhalingsoefeningen, ze zijn uiterst effectief bij het verlagen van cortisol in het lichaam.

 

Wil je samen je burn-out verder aanpakken? Maak een afspraak of bel 0628410278