Velen van ons werken nu vanuit huis door de pandemie.

Daar hadden we ons niet op voorbereid. Hadden we een verwachting van thuiswerken?
Ook al zijn de regels nu weer versoepeld en mogen de kinderen binnenkort weer naar school, thuis is het kantoor geworden en kantoor thuis.

Als je dat niet gewend bent, is het belangrijk dat je weet wanneer je je werk mag afsluiten. Eerst was het duidelijk. Na je thuisrituelen ging je naar je werk en als je thuiskwam waren er weer de dingen die daar nodig waren. Werk en het privéleven waren veelal gescheiden.

De fantasie van een “gemakkelijk” leven – ’s middags sporten, een wasje doen tijdens het onlinewerken en tegelijkertijd zorgen voor je kinderen – stuitte op de realiteit van verdeelde aandacht, gebrek aan hulpbronnen ter plaatse en langere uren. Dat kan uitputtend zijn. Het gevolg is dat de kans op een burn-out na twee maanden toeneemt.

 

De onderstaande tips kunnen de kans op burn-out verminderen, de productiviteit verhogen en thuiswerken vergemakkelijken:

Afsluitrituelen
Mensen die met succes vanuit huis kunnen werken, begrijpen de noodzaak om alle andere dingen die ze thuis doen in evenwicht te brengen met het werk. Voor velen is de sleutel het ontwikkelen nieuwe patronen die de hersenen en het lichaam ertoe aanzetten om te schakelen.
Overweeg deze ongelooflijk eenvoudige strategieën terwijl je rituelen maakt die voor jou werken.

  1. Doe de deur dicht van de ruimte waar je thuis werkt. Velen die vanuit huis werken, doen dat vanaf de eettafel. Maar als je het geluk hebt om een aparte ruimte te hebben, kun je de deur eenvoudig dicht doen, als de werkdag voorbij is. De gesloten deur is een letterlijke barrière wanneer je in de verleiding komt om weer aan het werk te gaan.
  2. “Fijne avond”. In plaats van je collega’s op de parkeerplaats een fijne avond te wensen, doe je dat nu via een appje of een e-mail. Deel in een kort berichtje bijvoorbeeld dat het fijn samenwerken was die dag of verwijs naar iets dat je weet over hoe ze hun avond zullen doorbrengen.
  3. Leg inzichten vast. Reflectie wordt al lang erkend als een uitstekende manier om de dag af te sluiten; maar het dient ook als overgangssignaal voor thuiswerkers. Vraag jezelf af: wat heb je geleerd? Hoe voelde je je? Wat ga je anders doen? Waar ben je dankbaar voor? Het ordenen van je gedachten kan een krachtige en bevredigende manier zijn om je dag op een hoog niveau af te sluiten en jezelf klaar te maken om verder te gaan.
  4. Een plan maken. Een andere manier om de ene dag af te sluiten, is door de volgende dag te plannen. Neem een paar minuten de tijd om je planning te herzien. Verzamel de benodigde middelen. Anticipeer op uitdagingen en problemen. Maak een lijst van je taken. Dit maakt de bewuste geest helder, maakt meer energie vrij voor avondactiviteiten en laat het onderbewustzijn ’s nachts aan zaken werken.
  5. Een vriend of vriendin bellen. Herinner je je nog die telefoontjes die je deed tijdens je woon-werkverkeer, inchecken met vrienden of familieleden? Je hoeft niet onderweg te zijn om je hand uit te steken. Het kan niet alleen als overgang dienen; het kan ook voldoen aan de verhoogde behoefte van vandaag aan menselijke verbinding.

Volg de leider

Iedereen die thuis werkt, kan baat hebben bij het opzetten van shutdown-rituelen die de hersenen activeren en het lichaam in een andere modus brengen. Maar dit kan nog belangrijker zijn voor leiders en leidinggevenden binnen de organisatie. Leiderschapsgedrag zet de toon en schept verwachtingen voor alle anderen.

Een vriend vertelde laatst: “Gezien alles wat er in de wereld gebeurt – en bij mij thuis – ben ik al hyper waakzaam en scherp. Nu stuurt mijn baas de hele dag door e-mails en ben ik het excuus kwijt dat ik niet op kantoor ben. ”

Leiders zijn in een machtige positie om het gedrag te modelleren dat thuiswerken kan maken. Wanneer ze het voorbeeld geven om op tijd hun dagen af te sluiten, geven ze toestemming aan werknemers om hetzelfde te doen.