Hoog sensitief en angst voor Corona.

Het nieuws over Corona is inmiddels een gegeven geworden waar we nu mee leven. We passen ons snel aan blijkt. We bewegen mee. En dat doet iedereen op zijn eigen unieke manier. De ene groep is heel nuchter en krachtig en een andere leeft juist in angst. Iemand die hoog sensitief is kan meer hinder ondervinden van angst voor het Corona virus
Hier lees je meer over de prikkels en de tips om deze tijd beter door te komen, zodat je als hoog sensitief mens je angst een fijnere plaats kunt geven.

Voel jij nog steeds de angst of onzekerheid voor wat er allemaal kan gebeuren?

Houdt het je in de greep?
Omdat bij hoog sensitieve mensen veel extra hard binnenkomt lees je hier een beetje uitleg en een paar mooie tips om de rust in jezelf te bewaren:

Angst kan ontstaan door zintuiglijke prikkels zoals:

  • Lezen van informatie.
  • Zien van beelden.
  • Horen van bijvoorbeeld paniek in de stem van een ander.
  • Voelen van onrust bij de ander of de sfeer op een plek met meer mensen zoals de supermarkt, sociale media enz.

In het begin hoorden we dat er een vijand in ons midden gekomen waarvan we niet precies weten wat hij gaat doen maar waarvan we wel allerlei signalen krijgen dat hij dodelijke consequenties kan hebben. De onderste lagen van ons brein zijn bepaald niet genuanceerd. Die horen ‘vijand’, ‘dood’, ‘dreiging’ en die slaan over op reflexen. Dan moeten we overlevingsstrategieën gaan toepassen. Dat zagen we gebeuren.

Angst bij jezelf en anderen
Mensen reageren allemaal verschillend op crisissituaties. Wanneer je ziet dat iemand alleen maar voor zichzelf gaat hamsteren of in paniek is, realiseer je dan dat dit een overlevingsstrategie vanuit het brein is. Laat je echter niet meetrekken, want angst is een slechte raadgever. Zie het als een uitnodiging om goed bij jezelf te blijven en laat de ander in zijn of haar waarde.

Waarom reageren mensen zo verschillend?
De één voelt paniek, een ander voelt juist rust. Waarom reageren mensen zo verschillend? Als je hoogsensitief bent, ben je gevoeliger voor omgevingsfactoren. Daardoor kun je als hoogsensitief angst ervaren. Met je vermogen nuances waar te nemen en deze diepgaand te verwerken kunnen prikkels heel intens binnenkomen en nog voor je ze goed en wel verwerkt hebt komen er in de huidige situatie alweer nieuwe prikkels bovenop.

Voorbeelden die je hoogsensitief angst kunnen voeden zijn bijvoorbeeld:

  • Veel informatie opzoeken of volgen over het coronavirus
  • Gevoeligheid voor angst en paniek
  • Stress door andere omstandigheden
  • Jij of je naasten zitten in de risicogroep (onderliggend lijden en/of op leeftijd)
  • Slecht slapen, hierdoor worden prikkels minder goed verwerkt
  • Eerdere (angstige of onveilige) situaties in je leven
  • Hoe anderen ermee omgaan (hysterisch of juist heel laconiek)
  • Psychische klachten waardoor je meer vatbaar bent voor angst en paniek

Wat je wel kunt doen
Daarvoor geven we je graag wat suggesties.
Blijf bij jezelf. Dit doe je het beste door goed voor jezelf te zorgen, zo kun je de onrust beter aan en schiet je minder snel in de angst. Als je bovendien merkt dat alle onrust je leegzuigt, is dat een duidelijk signaal om terug naar jezelf te gaan. Luister goed naar jezelf, de suggesties hieronder zijn slechts ter inspiratie bedoelt.

  • Neem voldoende tijd in stilte voor jezelf.
  • Luister goed naar waar je behoefte aan hebt en waar jij je goed bij voelt.
  • Doe dingen waar je rustig en blij van wordt.
  • Zorg voor je eigen routine, dit geeft rust en veiligheid.
  • Slaap voldoende.
  • Ga regelmatig wandelen, fietsen, sporten.
  • Volg het nieuws met mate en wees selectief in wat je kijkt of leest.
  • Ontspanning is cruciaal in deze tijd.
  • Vermijd prikkels die stress kunnen geven zoals reacties op sociale media, opiniestukken, debatten enz.
  • Doe regelmatig deze ademhalingsoefeningen voor meer rust en ontspanning. 

Meer lezen over hoogsensitiviteit? Lees hier andere artikelen, of volg Wit Mos op Facebook voor actuele blogs. 

Zoek je begeleiding bij hoe je nou kunt omgaan met jouw hoogsensitief angst? Leg gerust contact met mij. Stuur maar een mailtje naar b.akkerhuis@witmos.nl