Een cliënt schreef mij een mail over zijn worsteling met het loslaten van een verloren liefde.

Het lukt hem moeilijk zijn leven weer helemaal vorm te geven. Ook al is het al een aantal jaar geleden dat de relatie verbroken is. De pijn ervan blijft nog altijd sudderend op de achtergrond aanwezig. En als hij de ander weer van uit de verte ziet, scheurt het velletje dat over de wond is gegroeid er weer helemaal af. Dan schrijnt het weer even heftig als toen. Er komen weer zinnen die eens gezegd zijn langs en flarden van het samenzijn als een film voorbij. Nog steeds is er het ongeloof en de vraag hoe het zo heeft kunnen gaan. Een nieuwe relatie aangaan doet hij niet. Hij is bang dat hij zich nooit meer zal durven openstellen en verbinden. De angst voor afwijzing is groot. Die pijn wil hij nooit meer voelen.

Liefdesverdriet kan heel veel energie kosten en moedeloos en moe maken, vooral als je hooggevoelig bent.

Wat is liefdesverdriet?

Liefdesverdriet is verdriet om een liefde, die er niet meer is op een manier waarop jij dat wilt. De verlangens en verwachtingen van een leven samen, kunnen geen doorgang meer vinden. De hoop op hereniging is slopend.

Liefdesverdriet verwerken

Je kunt in het begin op verschillende manieren met liefdesverdriet reageren. Dit zijn logische reacties die nog niet de daadwerkelijke verwerking in gang zetten:

  • Ertegen vechten en de ander willen overtuigen dat de relatie wel ‘werkt’.
  • Ervoor vluchten, zoals door je op je werk te storten.
  • Ervan te ‘bevriezen’ (in shock zijn, waardoor je niets meer lijkt te voelen).

Vorige levensfasen en liefdesverdriet

De oorzaak van het liefdesverdriet zijn vaak (on)bewuste gedachten, die verdrietig maken. Door deze gedachten grondig te onderzoeken, kan je verdriet transformeren. Vorige levensfasen kunnen met huidig liefdesverdriet te maken hebben.

Rouwverwerking 5 fasen

  • Ontkenning.
  • Boosheid, dit kan op van alles zijn zoals jezelf en/of anderen.
  • Onderhandelen. Iemand belooft zichzelf dan vaak in gedachten iets te doen, waar iets anders tegenover staat. Zoals de gedachte: ‘Als ik nu meer beweeg, wordt alles beter’.
  • Verdriet/ depressie. Bij iemand die hoogsensitief is, kunnen emoties door hun gevoelige zenuwstelsel extra binnenkomen.  Misschien heb je last van extreem liefdesverdriet of ervaar je een soort liefdesverdriet depressie. Ook kun je je als HSP ziek voelen van liefdesverdriet, misschien krijg je geen hap meer door je keel. Bij een HSP kunnen emoties van jezelf en anderen sneller door elkaar heen lopen en vermengd zijn met eerdere verlatings- ervaringen, dat kan een warboel veroorzaken.
  • Acceptatie. Iemand komt in deze fase tot rust en laat los, dat is niet hetzelfde als vergeten!

Leren omgaan met liefdesverdriet kan uitdagend zijn. Deze tips helpen je op weg:

  • Erken allereerst dat er verdriet is.
  • Onderzoek de oorsprong van het verdriet, bijvoorbeeld met een professional. Bekijk bijvoorbeeld eens of/hoe vroegere levenservaringen met je huidige verdriet te maken hebben en hoe je de relatie en ‘oud’ verdriet zoals uit vorige levensfases goed kan afronden.
  • Verdriet opkroppen, slaat zich op in je lijf en maakt ziek. Vind een passende manier om verdriet te uiten. Zo kan huilen onder andere helpen om verdriet te helen. Praat erover, bijvoorbeeld met een vriend(in).
  • Wees mild en zorg goed voor jezelf. Geef jezelf de ruimte en tijd. Krijg inzicht in de rouwfases. In de praktijk kunnen bovenstaande fases door elkaar heen lopen en soms wordt een fase overgeslagen.
  • Zet je hooggevoeligheid in als kracht. Zo voorkom je dat je in jouw liefdesverdriet blijft hangen.

Lees hier verder over hoogsensitiviteit

Wil je hier ook begeleiding bij? Maak hier een afspraak of bel me op 06-28410278