Je hebt een emotie, dat ben je niet

Emoties zijn vaak mooi. Een intense emotie duurt heel kort,
maar anderhalve minuut. Dat is de tijd tussen het ontstaan en het
verdwijnen van een emotie in je lichaam. Ook angstige en nare.

Je ervaart dat meestal niet zo, het lijkt soms veel langer te duren. Dat komt omdat je tegen die emotie gaat strijden en daar ben je je niet bewust van.

Het haakt aan bij een verhaal dat je jezelf misschien al
levenslang vertelt. Het verhaal van de angst en het verdriet van: je niet
gezien, niet gehoord, niet goed genoeg-voelen. Of: wat als mijn inkomen plotseling wegvalt? Wat als ik alleen overblijf? Wat als een dierbare er plotseling niet meer is? 

Hoe je hier uit komt:

  • Het is goed om je te realiseren dat je een emotie hebt, maar dat je die emotie niet bent. Wanneer je middenin een negatieve emotie zit, kan dit inzicht je al helpen. Je hebt een emotionele uitbarsting en dat is helemaal goed, maar je hoeft je er niet helemaal in vast te bijten of door onderuit te laten halen.
  • Kijk er vanaf een afstandje naar zoals het is. Laat die heftige emotie er helemaal zijn. Erken de woede, de pijn of het verdriet en aanvaard dat daar een reden voor is. Kijk er gewoon naar zoals het is. Zonder oordeel. Zonder het te willen veranderen. Die aandacht zorgt ervoor dat het vervelende gevoel minder wordt, omdat je er niet meer tegen vecht en er geen energie meer in steekt.
  • Voel dan waar deze emotie in je lijf zit. Voel je een knoop in je maag, kramp in je buik of een dichtgeknepen keel? Adem naar die plek toe en daar doorheen. Zo laat je een heftige emotie los, zonder dat de stress ervan zich in jouw lijf en gedachten vastzet.

Heftige emoties horen bij ervaringen uit ons verleden

Heftige emoties horen bij ervaringen die we nog niet verwerkt hebben. Daardoor spelen ze steeds weer op. De gebeurtenis die nu bij jou de heftige emotie uitlokt, speelt natuurlijk nu in je leven. De manier hoe je daarop reageert heeft echter te maken met wat er ooit in je leven is gebeurd. Wat geweest is kun je niet veranderen, hoe je er mee omgaat wel.

Onderzoek wanneer je wat rustiger bent waardoor die
emotie zo heftig was

Welke gebeurtenis lokte jouw woede, pijn of verdriet uit?
Herinnerde deze gebeurtenis je aan andere keren dat je bijvoorbeeld genegeerd
werd, kritiek kreeg of betutteld werd? Het kan zijn dat deze ervaring je terug
naar jouw jeugd brengt.

Het is aan jou of je met je inzicht iets wilt doen. Is het
tijd om het aan te pakken of nog niet?