1. Zorg voor een goede balans tussen spanning en ontspanning.
Houd goed voor jezelf in de gaten dat je perioden van activiteit afwisselt met perioden van rust. Hierbij is het belangrijk dat je niet steeds tot het uiterste gaat maar op tijd rust neemt. Helemaal in deze tijd waar je veelal remote moet werken en misschien wel kinderen om je heen hebt, die je aandacht graag willen. Zorg ervoor dat je taken opdeelt in kleine, behapbare onderdelen en tank tussendoor goed bij. Op deze manier ga je niet over je grenzen heen en put je jezelf dus ook niet uit. 

2. Leer ‘nee’ zeggen.
Misschien vind je het nog niet makkelijk om ‘nee’ te zeggen. Nee zeggen kan eenvoudig. Realiseer je om te beginnen dat je áltijd om bedenktijd kunt vragen, als je je overvallen voelt door een verzoek van een collega. ‘De kapotte grammofoonplaat methode’ is geschikt voor als je ‘nee’ hebt gezegd, maar de ander toch blijft aandringen. Het enige wat je hierbij doet is je ‘nee’ en het bijbehorende motief blijven herhalen: als een grammofoonplaat die blijft hangen. Zo laat je je niet verleiden tot een discussie of tot het maken van excuses. ‘Nee’ leren zeggen kan je heel veel tijd en energie opleveren.

3. Leer te accepteren.
Maak je je vaak druk over zaken waar je eigenlijk alles al aan gedaan hebt, of waar je niks meer aan kun doen? Leer op te houden met vechten tegen zaken in het leven die onvermijdelijk zijn. Door deze acceptatie zal je meer rust ervaren. Bovendien komt er weer ruimte vrij om met een heldere blik vooruit te kijken. Om te leren aanvaarden, kun je bijvoorbeeld meer lezen over ‘mindfulness’. Bij mindfulness wordt onder meer ingegaan op het leren accepteren van gedachten en gevoelens zoals ze zijn, in plaats van je gedachten en gevoelens te onderdrukken of je ermee te identificeren.

4. Stel haalbare doelen.
Door realistische, haalbare doelen te stellen kun je ervoor zorgen dat je jezelf niet overvraagt. Wanneer je de lat te hoog legt, loop je het risico je doelen niet te behalen en met een teleurgesteld gevoel achter te blijven. Deel je klus in kleine taken in. Met ieder behaald tussen-doel kun je trots zijn op jezelf en kom je dichter bij je einddoel.

5. Slaap goed.
Slaap is heel belangrijk om je lichaam en geest te herstellen. Goede slaap draagt bij aan een uitgerust en fit gevoel. Zorg er dus voor dat je goed slaapt. Je kunt veel doen om goed te slapen. Van ontspanningsoefeningen doen tot je slaapkamer goed ventileren voordat je gaat slapen.

6. Blijf niet piekeren, maar los je problemen daadwerkelijk op.
Blijf je vaak malen over problemen? Piekeren is het voorportaal van handelen. Door te piekeren blijf je in loepjes denken en kom je niet tot een oplossing. Leer dus om, in plaats van te blijven nadenken over een probleem, je probleem daadwerkelijk in kaart te brengen en vervolgens op te lossen. Als dit niet mogelijk is, probeer het dan los te laten: je kunt er toch niets aan veranderen.

7. Beweeg.
Bewegen versterkt lichaam én geest. Er zijn talloze voordelen: je humeur verbetert, je raakt beter bestand tegen (werk)stress en je voelt je fitter. Probeer minimaal vijf dagen in de week een half uur te bewegen. Je kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan fietsen, hardlopen, tuinieren en wandelen. Je kunt extra beweging ook gemakkelijk in je dagelijks leven inpassen door een aantal kleine aanpassingen te maken.

8. Stel prioriteiten.
Neem ’s ochtends even 5 minuten de tijd om het werk van die dag op een rij te krijgen. Al die kleine taken die moeten gebeuren die dag en waarvan je bang bent dat je ze vergeet, geven veel onrust in je hoofd. Op papier liggen ze vast en krijg je overzicht. Bedenk hoe belangrijk elke taak is. Moet het echt vandaag? Het aantal taken voor vandaag moet wel realistisch en haalbaar zijn.

9. Matig met koffie en alcohol.
Je voelt je tijdelijk beter wanneer je koffie of alcohol drinkt, maar op de lange termijn zal je je juist beter voelen wanneer je hiermee matigt. Je zult je fitter gaan voelen en meer energie krijgen.

10. Doe leuke dingen.
Pak een hobby van vroeger weer op of kijk een goede film: ook als je er in eerste instantie geen zin in hebt. Het helpt je om je batterij weer op te laden en al je zorgen even van je af te schudden.

Meer lezen? klik op burn-out.